خیر! کد تخفیف نه تنها به ضرر کارفرما نیست بلکه خیلی بیشتر از مشتری سود می کند.
خیلی از بزرگوارانی که مدیر مجموعه ای هستند در ابتدا دید خوبی نسبت به ساخت کد تخفیف (کوتخفیف) ندارند. ولی یکی از اصلی ترین راه ها برای شناخت اساسی بازار و آشنایی مردم با عملکرد یک کسب و کار اینترنتی، کد تخفیف است.
پس دو مورد اساسی در استفاده از کد تخفیف آشنایی کاربر با محیط کسب و کار و به این ترتیب افزایش ترافیک وب سایت شماست.
فراموش نکنید!
ساخت کد تخفیف یک تکنیک در جهت فروش محصول است. پس باید خیلی هوشمندانه رفتار کنید!
تمرکز روی برندینگ
با توجه به وضعیت گرانی و اقتصادی که در کشور ما وجود دارد، کاربرانی که خرید اینترنتی میکنند، همواره منتظر هستند تا ببینند کدام فروشگاهها کد تخفیف برای خرید ارائه میکنند. در نتیجه بسیاری از آنها فروشگاههایی که بیشتر روی کد تخفیف تمرکز دارند را مدام بررسی کرده و دنبال این هستند که با دنبال کردن در شبکههای اجتماعی، مشاهده سایت، خبرنامه ایمیلی، خبرنامه پیامکی و… از جدیدترین کدهای تخفیف مطلع شوند.
ارائه کوپن تخفیف به خودی خود تاثیر مستقیم و غیر مستقیم به روشهای گوناگونی روی برند دارد که اگر بخواهم این موضوع را تخصصیتر بررسی کنم نیاز به یک محتوای جداگانه است. اما در همین حد بدانید که رفتاری که شما در دادن کد تخفیف دارید و روشهایی که برای آن در نظر میگیرید، اگر خلاقانه باشد، تاثیرات بسیار عالی خواهد داشت.
سئو و بهینه سازی سایت
همین ابتدا به این نکته اشاره کنم که استفاده از این روش تاثیر مستقیمی بر سئو ندارد، اما شما به کمک کد تخفیف میتوانید بخ نوعی روی چند کلیدواژه اختصاصی تمرکز کرده و به کمک آنها علاوه بر اینکه به برند سایت خود کمک میکنید، به سئو سایت نیز کمک شایانی خواهد شد.
برای نمونه به جشنواره بهرام شید سون هاست اشاره میکنم. در این جشنواره که هر سه شنبه در سون هاست از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب ادامه دارد، یک کد تخفیف برای خرید محصولات منتخب هفته در سون هاست ایجاد میشود. کاربران یا مشتریان جدید شون هاست میتوانند با منتظر ماندن برای روز سه شنبه شانس خود را برای تمدید یا خرید سرویسی که در روز مورد نظر ایجاد شده امتحان کنند. حالا چه اتفاقی رخ میدهد؟
از نام «بهرام شید» برای این جشنواره استفاده شده است. این نام به نوعی یک نام خاص است و در کمتر سایتی با هدف مارکتینگ از این نام استفاده شده و شاید تنها محتوایی که در مورد آن پیدا کنید مربوط به تاریخچه آن باشد. در نتیجه میتوانید به کمک شبکههای اجتماعی در روز مورد نظر به کاربران خود اعلام کنید که با جستجوی نام «بهرام شید» در گوگل صفحه اختصاصی که برای این جشنواره در سایت ساخته شده را یافته و با رفتن به آن صفحه کد تخفیف را برای خرید و تمدید سرویس استفاده کنند.
بعد از مدتی که تعداد زیادی کاربر با جستجو کردن این نام و کلیک روی سایت وارد آن میشوند، موتورهای جستجو این موضوع را درک میکنند که این کلمه کلیدی مرتبط با سایت و خدمات شماست. در نتیجه به برندینگ و سایر کلمات کلیدی دیگر سایت هم کمک خواهید کرد تا با بالا رفتن ارزش این صفحه، آنها هم رشد چشمگیری داشته باشند.
دلجویی کردن از مشتریان ناراضی
گاهی اوقات اتفاقاتی خارج از چارچوب رخ میدهند که حل شدن آنها کاملا به سایت فروشنده وابسته نیست و همین موضوع باعث میشود که یک مشتری تجربه بدی در خرید داشته باشد. مطمئنا داشتن تجربیات تلخ توسط مشتریان متعدد و بیشتر شدن آنها میتواند تاثیر بدی روی برندینگ داشته باشد که اولین هدف از ارائه خدمات و فروش اینترنتی هم باید این موضوع باشد که از رخ دادن چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و همواره مشتریان راضی را با بالاترین تعداد داشته باشیم.
اما وقتی چنین اتفاقی رخ داد، میتوان با دادن یک کد تخفیف از مشتری دلجویی کرد. اگر چنین تجربهای برای یکی از مشتریان شما رخ داده، پیشنهاد میکنم به منظور دلجویی کردن یک کد تخفیف اختصاصی برای وی ایجاد کنید تا بتواند از محصولات یا خدمات شما استفاده کند. حتی اگر تمایلی به استفاده نداشت، سعی کنید کد تخفیفی برای خرید از سایت دیگر برای وی تهیه کنید.
به عنوان نمونه شما میتوانید از مشتری بپرسید که به چه خدمات و محصولاتی نیاز دارد و در جهت دلجویی یکی از فروشگاهها را برای خرید انتخاب کنید. سپس با فروشگاه وارد گفتگو شده و با پرداخت بخشی از هزینه خرید بخواهید که مابه التفاوت آن را برای خرید یکی از مشتریان در نظر بگیرند. سپس کد تخفیف را به مشتری خود داده و از وی بخواهید که از سایت مورد نظر خرید خود را انجام دهد.
خالی کردن انبار از محصولات قدیمی
زمانی فرا میرسد که محصولات به تاریخ انقضا نزدیک میشوند یا به دلیل قدیمی بودن و توقف تولید دیگر کمتر کسی به آنها اهمیت میدهد. قرار هم نیست شما تا ماهها صبر کنید تا یک مشتری چنین محصولاتی را به قیمت اصلی خرید کند. بلکه میتوانید با در نظر گرفتن تخفیفهایی با درصد بالا (حتی در حالتی که قیمت فروش کمتر از قیمت خرید همان محصول باشد)، سعی کنید تا سریعا چنین محصولاتی را انبار کنید.
شاید فکر کنید انجام این کار ضرر است. اما تاثیری که این روش دارد در این است که به برندینگ، اعتماد مشتری و تشویق برای خرید در مشتریان کمک میکند. آنها با خرید این محصول و داشتن تجربه خریدی موفق و در عین حال ارزان قیمت، برای خریدهای بعدی هم به یاد شما خواهند بود و سعی میکنند از شما خرید کنند.
صحبت از تشویق مشتری شد؛ شاید بد نباشد یک حرکتی هوشمندانه برای این کار بزنیم. میتوانید به جای دادن تخفیف با درصد بالا، یک تخفیف با درصد کمتر در نظر بگیرید، اما شرط آن را طوری تنظیم کنید که در صورت خرید یکی دیگر از محصولات سایت که مرتبط با آن محصول هستند یا حتی محصول دیگری که ارتباطی با آن ندارد، مشتری بتواند این محصول را خرید کند. در این صورت شما نه تنها انبار خود را خالی کرده و با تخفیف دادن به برندینگ خود کمک میکنید، بلکه محصول دیگری را هم به فروش میرسانید.
جمع بندی نهایی
در این مقاله به بررسی چالشهایی که در زمینه استفاده از کد تخفیف وجود دارد پرداخته و با بررسی انواع روشهایی که برای دادن تخفیف به مشتریان وجود دارد، به شما کمک کردم که چه راهکارها و ایدههایی در زمینه استفاده از کد تخفیف وجود دارد، تا از طریق آن بتوانید فروش بیشتری را تجربه کنید.
در نهایت به بررسی تاثیرات و دلایلی که باید از کد تخفیف برای بازاریابی و افزایش فروش استفاده کنید پرداخته و در قابل مثال این موارد را بررسی کردم. در صورتی که هر گونه سوالی در خصوص این مقاله دارید، از بخش نظرات ارسال کنید تا با هم به بحث و گفتگو بپردازیم. به نظر شما چه دلایلی دیگری وجود دارد که باید از کد تخفیف برای افزایش فروش استفاده کنیم؟