آیا قبولی در رشته پزشکی بدون کنکور در دانشگاه سراسری امکان‌پذیر است؟

تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور رویای خیلی از داوطلبان هست. یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان، انتخاب رشته مناسب در دانشگاه است. دانش‌آموزان کل سال تحصیلی به انتخاب رشته و آزمون کنکور فکر می‌کنند. تحصیل در رشته پزشکی آرزوی بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور است. اکثر داوطلبان کنکور، زمان زیادی را برای قبولی در این رشته صرف می‌کنند. سوالی در سال‌های اخیر با عنوان “آیا قبولی در رشته پزشکی بدون کنکور امکان‌پذیر است؟” مطرح می‌شود. این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از دانش‌آموزان می‌شود. به نظر شما آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور وجود دارد؟ ما در این مطلب، به طور کامل این موضوع را به شما توضیح می‌دهیم.

قبولی در رشته پزشکی بدون کنکور : شایعه یا واقعیت

آیا قبولی در رشته پزشکی بدون آزمون در دانشگاه سراسری امکان‌پذیر است؟ جواب این سوال بسیار واضح و روشن است. دانش‌آموزان نمی‌توانند بدون شرکت در کنکور، وارد رشته پزشکی در دانشگاه سراسری شوند. تحصیل در رشته پزشکی زمانی امکان‌پذیر است که داوطلب در آزمون ورودی بهترین رتبه را کسب کند. داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های پزشکی هستند باید تلاش زیادی کنند. اما این موضوع یک طرف دیگر نیز دارد!

پذیرش در اکثر رشته‌های پیراپزشکی، بدون آزمون کنکور امکان‌پذیر است. قبولی در رشته‌های پیراپزشکی با توجه به دانشگاه‌های مختلف کشور شرایط خاص خود را دارد. البته این نکته را به یاد داشته باشید که پذیرش دانشجو در این رشته‌ها در مقطع کاردانی است.

رشته‌های پزشکی بدون کنکور برای گروه دندانپزشکی دانشگاه سراسری

دانش‌آموزان و داوطلبان رشته پزشکی در گروه دندانپزشکی بدون کنکور می‌توانند در دو رشته کاردانی زیر تحصیل کنند:

  • کاردانی بهداشت دهان
  • کاردانی ساخت پروتزهای دندانی

شرایط پذیرش در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور

پذیرش در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور پزشکی نیازمند شرایط خاصی است. ما در قسمت زیر تعدادی از این شرایط را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. رشته‌های پیراپزشکی معمولا در دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق محروم ارائه می‌شود.
  2. پذیرش در این رشته‌ها به صورت بومی‌ گزینی است.
  3. داوطلبان و دانش‌آموزان برای قبولی بدون کنکور در این رشته‌ها باید دارای حداقل معدل 15 باشند.
  4. شرط سنی در این رشته‌ها حداکثر 25 سال است.
  5. شرط سنی برای دانش‌آموزان پسر که خدمت سربازی را سپری کرده‌اند حداکثر 27 سال است.
  6. داوطلبانی که مدرک دیپلم نظام جدید و نظام قدیم دارند در انتخاب رشته بدون کنکور شرکت می‌کنند.
  7. داوطلبان این رشته‌ها نباید نقص جسمانی یا نقض عضو داشته باشند.
  8. پذیرش نهایی در صورت کسب نمره قبولی در مصاحبه حضوری است.

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور

  1. کاردانی بهداشت محیط پزشکی بدون کنکور
  2. کاردانی بهداشت حرفه‌ای
  3. کاردانی بهداشت عمومی
  4. کاردانی تکنولوژی پزشکی هسته‌ای
  5. کاردانی علوم آزمایشگاهی
  6. کاردانی هوشبری
  7. کاردانی فوریت‌های پزشکی
  8. کاردانی پرستاری
  9. کاردانی مامایی
  10. کاردانی اتاق عمل
  11. کاردانی رادیوتراپی
  12. کاردانی رادیولوژی
  13. کاردانی دامپزشکی
  14. کاردانی مهندسی پزشکی
  15. کاردانی تکنسین سلامت دهان
  16. کاردانی گیاه‌پزشکی

3–فيزيولوژي گردش خون (20 ساعت)
قوانين فيزيكي گردش خون عمومي (مقاومت عروقي، ويسكوزيته، جريان خون در عروق، فشار خون، فشار بحراني انسداد) – عوامل ايجاد كننده جريان خون (پمپ قلب، مقاومت عروقي، حجم خون) – گردش خون شرياني (فشار شرياني، نبض شرياني و عوامل موثر در آن، فيزيولوژي آرتريولها، فشار متوسط شرياني، روشهاي اندازه گيري فشار خون شرياني) – گردش خون مويرگي (تبادلات مويرگي، فشارهاي اسمتيك و هيدرواستاتيك درمويرگها، قانون استارلينك) – گردش خون وريدي (اعمال انتقالي و ذخيره اي، پمپ وريدي، نبض وريدي مركزي، اندازه گيري فشار وريدي) تنظيم برونده قلبي و روشهاي اندازه گيري آن (قوانين هترومتريك و هومئومتريك) – تنظيم عصبي فشار خون (رفلكسهاي گردش خون شامل رفلكسهاي گيرنده فشاري شيميائي) – تنظيم هومورال گردش خون (نقش كليه، نقش هرمنها و يونهاي موجود در خون) – تنظيم گردش خون در بافتهاي اختصاصي (قلب، مغز، احشاء، پوست، عضلات) – گردش خون ريوي – جريان لنف – تاثير فعاليتهاي عضلاني بر سيستم قلب و گردش خون بطور كلي – شوك گردش خوني.
4 – فيزيولوژي تنفس (12 ساعت)
آناتوموفيزيولوژي دستگاه تنفس – مكانيك تنفس (عضلات تنفسي، فشار داخل حبابچه اي، فشار فضاي جنبي) – قابليت ارتجاع ريه و قفسه سينه – قابليت پذيرش ريوي – نقش سرفاكتانت – كار تنفسي (كار ارتجاعي، كار غير ارتجاعي شامل كارويسكوزيته اي و كار مجاري هوائي) – حجم و ظرفيتهاي ريوي – حجم دقيقه اي – بازدم سريع در ثانيه – حداكثر شدت جريان ميان بازدمي – حداكثر ظرفيت تنفسي – منحني جريان، حجم – فضاي مرده و تهويه حبابچه اي – قوانين گازها در رابطه با انتقال آنها از غشاء واحد تنفسي – تركيب و فشار گازهاي داخل حبابچه اي – تركيب گازهاي خون وريدي مجاور حبابچه ها – تبادلات گازي بين حبابچه ها و خون – نسبت تهويه به جريان خون – انتقال گازهاي تنفسي درخون (يادآوري اهميت هموگلوبين در انتقال گازهاي تنفسي) – تبادلات گازي در بافتها – مركز تنفس و قسمتهاي مختلف تشكيل دهنده آن – كنترل عصبي تنفس – كنترل هومرال تنفس – تنفس در شرايط غير عادي (ارتفاعات، فعاليت عضلاني، تنفس جنين) – اعمال غير تنفسي ريه ها.
5–فيزيولوژي دستگاه گوارش و متابوليسم (12 ساعت)
كليات اعمال حركتي دستگاه گوارش – جويدن و بلع – اعمال حركتي معده – اعمال حركتي روده باريك – كركات روده بزرگ و ناحيه ركتوآنال و رفلكس اجابت مزاج – ترشح بزاق و گوارش شيميائي در دهان – ترشح معده و تنظيم آن – گوارش معدي – ترشح اگزوكرين پانكراس و عمل گوارشي آن – ترشح صفرا و عمل گوارشي آن – ترشح و گوارش روده اي – جذب در دستگاه گوارش – اعمال متابوليك كبد – تعادل رژيم غذائي – اثرات فيزيولوژيك ويتامينها.

فيزيولوژي 2
تعداد واحد: 5                                                                                                                     
نوع واحد: نظري – عملي                2– 06
پيش نياز: آناتومي 2 – فيزيولوژي 1
سرفصل دروس:
الف – نظري (68 ساعت)
1–فيزيولوژي غدد درون ريز و دستگاه تناسلي (20 ساعت)
مقدمه هرمن شناسي و مكانيسم عمل آنها – فيزيولوژي غده آدنوهيپوفيز و نورهيپوفيز – رابطه هيپوفيز با هيپوتالاموس – فيزيولوژي غده تيروئيد – فيزيولوژي غده پاراتيروئيد و متابوليسم كلسيم – لوزالمعده اندوكرين و تنظيم ميزان قند خون – فيزيولوژي غده فوق كليوي (بخش قشري و بخش مركزي) – فيزيولوژي تيموس و اپي فيز – فيزيولوژي تخمدان – فيزيولوژي سيكل ماهانه – فيزيولوژي آبستني و جفت – فيزيولوژي تفكيك جنسي – فيزيولوژي زايمان – فيزيولوژي رشد پستان و شيردان – فيزيولوژي يائسگي – فيزيولوژي بيضه – فيزيولوژي بلوغ در پسرها – فيزيولوژي پروستاگلاندينها.
2–فيزيولوژي كليه و تنظيم مايعات بدن (10 ساعت)
آناموفيزيولوژي كليه – گردش خون كليوي – ساختمان نفرون – فيلتراسيون گلومرولي و اندازه گيري آن – مكانيسمهاي توبولي براي جذب و دفع مواد مختلف – گليرانس پلاسما – مكانيسمهاي كليوي براي رقيق و غليظ كردن ادرار – مكانيسم خود تنظيمي گردش خون كليوي – مقايسه تركيبات ادرار و خون – كنترل حجم مايع خارج سلولي و غلظت الكتروليتها در آن – مكانيسم ادرار كردن.

3–فيزيولوژي تنظيمPHخون شرياني (4 ساعت)
تعريفPH– فرمول هندرسن هاسلباخ – انواع اسيدوز، آلكالوز و مكانيسمهاي جبراني – اثر بافرهاي خون – بافرهاي مايع خارجي سلولي – بافرهاي داخل سلولي – نقش دستگاه تنفس در تنظيمPH– نقش كليه درتنظيمPH.
4–فيزيولوژي خون (6 ساعت)
فيزيولوژي بافتهاي خونساز و مراحل خونسازي – فيزيولوژي گلبولهاي قرمز – بحث كامل درباره هموگلوبين و نقش آن در حمل گازها – فيزيولوژي گلبولهاي سفيد – فيزيولوژي پلاكتها و مكانيزم انعقاد خون – فيزيولوژي پلاسما و لنف.
5–فيزيولوژي دستگاه عصبي (28 ساعت)
فيزيولوژي حسهاي پيكري – فيزيولوژي نخاع شوكي – فيزيولوژي تنه مغزي – فيزيولوژي مغز مياني – فيزيولوژي عقده هاي قاعده اي – فيزيولوژي مخچه – كنترل تعادل و حركت و وضعيت بدن در فضا – فيزيولوژي تالاموس – فيزيولوژي هيپوتالاموس – فيزيولوژي قشر مغز – يادگيري و حافظه و رفلكسهاي شرطي – سيستم فعال كننده مشبك – سيستم ليمبيك – سيستم عصبي خودمختار (اوتونوم) – امواج مغزي – تنظيم درجه حرارت بدن – مايع مغزي نخاعي – فيزيولوژي چشم – فيزيولوژي گوش – فيزيولوژي چشائي و بويائي.
ب – عملي (34 ساعت)

ژنتيك

تعداد واحد: 2                                                                                                                     
نوع واحد: نظري (34 ساعت)                    10
پيش نياز: بيوشيمي، بافت شناسي

سرفصل دروس:
1 – تاريخچه، سير تحولات و اهميت كاربردي و باليني ژنتيك پزشكي
2 – تعاريف و اصطلاحات مهم و رايج
3- قوانين مندل
4 – اصول توارث صفات اتوزومي غالب
5 – اصول توارث صفات اتوزومي مغلوب
6 – اصول توارث صفات وابسته به جنسLinked
7- اپيستازي، چگونگي و نقش آن در توارث صفات
8 – ژنهاي كشنده(Lethal)و نيمه كشنده و فراواني و انواع و اهميت آنها
9 – ژنهاي موثر از جنس(Sex influenced)و محدود به جنس(Sex limited)
10 – ساختمان، وظيفه و نقش ژن
11 – ژنهاي ساختماني و نقش آنها در كنترل حيات سلول
12 – چگونگي و مكانيسمexpressionژن و عللvariationدر آن
13 – نقشpenetrationدر پيدايش بيماريهاي ژنتيك و مكانيسم و علل آن
14 – موتاسيون و مكانيسم پيدايش آن
15– تشابهات و اختلافات ژنتيكي پروكاريوتيكها و يوكاريوتيكها
16 – سيكل حياتي سلول در رابطه با ژنها و كروموزومها
17 – ساختمان و اهميت كروماتين جنسي مونث و مذكر
18 – ساختمان كروموزوم
19 – مراحل تقسيم با كاهش كروموزومي و اهميت و نقش آن در تبادلات ژنتيكي
20 – مقايسهspermatogenesisوoogenesisدر انسان از نظر مسائل مربوط به كروموزومها
21 – چگونگي و مكانيسمlinkage and crossing overو نقش آن در انتقال خصوصيات ژنتيكي قديم و جديد به فرزندان
22 – نسبتهاي جنسي(sex ratio)و رابطه آن باexpressionبيماريها و اختلالات ژنتيك
23 – فهرست بيماريهاي مهم ژنتيكي غالب – مغلوب و وابسته به جنس در انسان
24 – مكانيسم هاي كنترل ژن و فعاليتهاي مربوطه در رابطه با زمان و محل
25 –gene familiesدر انسان
26 – ژنتيك جمعيت، قانون هاردي وانبرگ – موتاسيونهاي جديد و حفظ فركانس تعادل ژنgene poolو علل ژنتيكي تشابهات در نژادها و قبايل مختلف
27 – سيستم توارث سيتوپلاسمي و نقش آن در انتقال ژنتيكي و مقاومت
28 – سيتوژنتيك و مسائل مربوط به آن از جمله: اصول مطالعه در انسان – انواع ناهنجاريهاي تعدادي و ساختماني كروموزومها – اصول تهيه كاريوتيپ، مكانيسم پيدايش ناهنجاريهاي كرموزومي و علل آن، انواع مهم ناهنجاريهاي كروموزومي در انسان، وبندينگ و اهميت كاربردي آن
29 – جنسيت فرد و نقش كروموزومهاي ايكس و ايگرگ در جنسيت فرد و نقش متقابل هرمونها، كروموزومها و ژنها در پيدايش جنسيت ژنتيكي(genetic sex)و فنوتيپي و رفتاري
30 – اصول ژنتيكي تشخيص بيماريهاي ارثي از غير ارثي
31 – دوقلوها و چندقلوهاي متشابه و غير متشابه و اهميت ژنتيكي آن در تعيين نقش متقابل عوامل ژنتيكي و عوامل محيطي براساسdiscordanceوconcordance
32 – ايمونوژنتيك شامل: رابطه ژنها با سيستم ايمني، توارث گروه هاي اصلي و فرعي وارهاش خون، سيستمH L Aو اهميت ژنتيكي آن و بيماريهاي مربوط به سيستم ايمني
33 – شجره نامه(Pedigree)
34 –هم خوني، ازدواجهاي فاميلي و مضرات و فوائد ژنتيكي آن
35 – ژنتيك ملكولي(Molecular Genetics)

دروس و کتاب های ترم چهارم پزشکی

درس های ترم چهارم پزشکی نیز مانند لیست دروس کتاب های ترم اول پزشکی در تمام داشنگاه‌ها نظیر دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز و … یکسان است. از  همین رو در ادامه این مطلب دروس و کتاب های ترم چهارم پزشکی را نیز بررسی خواهیم کرد.

دروس ترم چهارم پزشکی

نام درسواحد تئوریواحد عملی جمعمنبع مورد تدریس
میکروب شناسی3.51.55میکروب شناسی جاوتز
ایمنی شناسی2.50.53ایمنی شناسی ابوالعباس
بهداشت عمومی 3202کتاب جامع بهداشت عمومی
پاتولوژی عمومی415آسیب شناسی رابینز
روانشناسی202روانشناسی هیلگارد
زبان تخصصی303زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی

پیشنهاد می کنیم هنگام خرید کتاب های ترم اول پزشکی کتابهایی مثل آناتومی گری 3 جلدی، فیزیولوژی گایتون 2جلدی، بافت شناسی جان کوییرا ، بیوشیمی لنینجر را از همان ابتدا تهیه کنید چون در ترم های بعد باز با آنها کار خواهید داشت. برای خرید کتاب های پزشکی ما می توانیم با یک هزینه ارسال همه ی آن ها را با بیشترین تخفیف برای شما ارسال کنیم.

ميكروبشناسي و ويروس شناسي

تعداد واحد: 5                                                                                                                     
نوع واحد: نظري – عملي                       28
پيش نياز: فيزيولوژي 2
سرفصل دروس:
الف – نظري (60 ساعت)

اصول باكتري شناسي (15 ساعت)
1 – تعريف و طبقه بندي باكتريها
2 – اختلاف اوكاريوتها و پروكاريوتها
3 – تعريف و تقسيم باكتري شناسي
4 – تاريخچه باكتري شناسي
5- شكل، اندازه و ساختمان تشريحي باكتريها
6 – تركيب شيميائي و توليد مثل باكتريها
7 – طرز مطالعه باكتريها
8 – دوره هاي حياتي باكتريها
9 – تغييرات باكتريها: فنوتيپيك، ژنوتيپيك و غيره
10 – متابوليسم باكتريها
11 – اثر عوامل فيزيكي روي باكتريها
12 – اثر عوامل شيميائي روي باكتريها
13 – اثر مواد ضد ميكروبي روي باكتريها
14 – اكولوژي باكتريها
15 – اپيدميولوژي باكتريها
16 – بيماريزائي باكتريها
17 – دفاع بدن در مقابل باكتريها
باكتريشناسي سيستماتيك(30 ساعت)
1 – ميكروكوكاسه ها: استافيلوكوك
2 – استرپتوكوكاسه ها: استرپتوكوك، پنوموكوك
3 – نايسرياسه ها
4 – ويونلاسه ها: گونوكوك مننگوكوك، ويونلا
5 – باسيلاسه ها: باسيلوسها، كلوستريديومها
6 – لاكتوباسيلها
7 – آكتي نوميستالها: كورينه فورمها، ميكوباكتريومها، آكتينوميست ها، نوكارديا
8 – آنتروباكترياسه ها: سالمونلاها، شيگلاها، اشريشياها، پروتئوسها، كليسيلا، سيتروباكتر، ادواردسيلا، ايروينا
9 – پسودومونالها
10 – بروسلاها، پرسيناها، هموفيلوسها، برده تلاها، آلكالي ژنس، آكروموباكتر
11 – باكتروئيدياسه ها: باكتروئيدها، فوزوباكتريومها، لپيوتريكيا
12 – ويبريوناسيه ها
13 – اسپيريلاسيه ها
14 – اسپيروكتاسيه ها: اسپيروكت ها، بورلياها، لپتوسپيرها
15 – ميكوپلاسماها
16 – ريكتزياها
17 – كلاميدياسه ها
كليات ويروس شناسي
1 – تعريف و تاريخچه
2 – ساختمان
3 – خواص ويروسها
4- تكثير ويروسها
5 – روابط بين ويروسها و سلول ميزبان
6 – روشهاي تشخيص بيماريهاي ويروسي
7 – باكتريوفاژها
8 – داروهاي ضد ويروسي
9 – طبقه بندي ويروسها
ويروس شناسي سيستماتيك
1 – ويروسهاي گروه تبخال
2 – پيكوناويروسها
3 – پاكس ويروسها
4 – آدنوويروسها
5 – اريوويروسها
6 – ميكسوويروسها
7 – ويروسهاي هپاتيت
8 – هاري
9 – ويروسهاي مولد سرطان
تذكر: ويروس شناسي سيستماتيك بهمراه كليات ويروس شناسي جمعا در 15 ساعت تدريس مي گردد.
ب – عملي (51 ساعت)
1 – آشنائي با ميكروسكپ و وسائل آزمايشگاه ميكروبشناسي
2 – استريليزاسيون
3- طرز تهيه محيط هاي كشت ميكروبي
4- طرز كشت و جدا كردن باكتريها
5 – طرز تهيه گسترش و رنگ آميزي باكتريها و ديدن تحرك آنها
6 – آزمايش ريزبيني و كشت انواع استافيلوكوكها و تشخيص استافيلوكوك بيماريزا از غير بيماريزا – (كوآگولاز، تخمير مانتيول، تست فسفتاز و غيره) – آنتي بيوگرام
7 – آزمايش ريزبيني و كشت استرپتوموكوك، مطالعه انواع هموليز و ساير آزمايشهاي مربوط به آنها (حل شدن صفرا، تست اپتوكين، تخمير اينولين، باسيتراسين و غيره)، آزمايش ريزبيني لاكتوباسيل
8 – مطالعه نيسرياسه ها (گونوكوك و منگوكوك، آزمايش ريزبيني و كشت نيسرياهاي بيماريزا و غير بيماريزا و تخمير قندها، تست اكسيداز و ساير آزمايشهاي مربوط به آنها)
9 – راه هاي مطالعه آنتروباكترياها و پيوسيانيك (آزمايش ريزبيني و كشت بر روي محيط هاي افتراقي، انتخابي و غني كننده و تفسير آنها، رنگ آميزي فلاژلها)
10 – آزمايش ريزبيني و كشت و تشخيص انواع يرسينا، بروسلاها، هموفيلوسها، برده تلا
11 – مطالعه انواع ويبريونها (مشاهده ميكروسكپي و كشت و انجام تستهاي بيوشيميايي و تشخيص افتراقي انواع ويبريونهاي بيماريزا)
12 – آزمايش ريز بيني و كشت باسيل ديفتري و ديفتروئيدها، رنگ آميزي گرم، آلبرت يانايس، انجام تستهاي بيوشيمي و تست وبرولانس باسيل ديفتري (لازم است براي كشت ديفتري از محيطهاي سرم منعقده، تلوريت دوپطاس، تنزدال و ژلوزخون دار استفاده نمايند) مطالعه ليستريا واريزيپلوتريكس
13- باسيلاسه ها: مطالعه و كشت باسيل شاربن و بعضي كلوستريديومها، رنگ آميزي اسپر سياه زخم (مولر يا مالاشيت و يا غيره ….)، انجام تستهاي بيوشيميائي، مطالعه ساير باكتريهاي بي هوازي
14 – ميكوباكترياسه: مطالعه باسيل كوخ و جذام، رنگ آميزي زيل نلسن، تلقيح به حيوان حساس، مطالعه و كشت ساير آكتيوميست ها.
15 – اسپيروكتاسيه ها: مطالعه و بررسي بورليا، ترپوتم، لپتوسيپرا و اسپيريل ونسان
16 – مطالعه ساير باكتريها از قبيل مايكوپلاسما، زيكتزيا، كلاميديا و غيره….
17 – روشهاي مختلف شمارش باكتريها
18 – كارهاي عملي مربوط به ويروسها
تذكرات
1 – بايد توجه داشت كه اجراي اين برنامه بايد در دو روز متوالي بوده و نبايد فقط مجموع ساعات هفته را در يك روز گنجاند، زيرا نتايج كار انجام شده در يك روز قابل بررسي در همان روز نيست.
2 – مدرسين با امكانات خود برنامه را تطبيق خواهند داد.
3 – لازم است چند جلسه در پايان كار عملي اختصاص به رفع مشكلات و بحث و تبادل نظر و احياناً تمرينات مجدد داده شود و پس از آن امتحان به عمل آيد.

دیدگاهتان را بنویسید